Jak zaprojektować klimatyzację do biura?
- Szczegóły
Klimatyzacja staje się standardem – trudno sobie wyobrazić nowoczesne biuro bez instalacji chłodzenia. Zapewnienie komfortu pracownikom jest kluczowe w kontekście wydajności i efektywności pracy, dlatego na klimatyzacji nie warto oszczędzać. Przy projektowaniu klimatyzacji, trzeba wziąć pod uwagę warunki, jakie panują w pomieszczeniu, a dokładnie liczbę osób na stałe w nim przebywających oraz liczbę pracujących sprzętów, które generują ciepło. Nie bez znaczenia jest stopień nasłonecznienia oraz powierzchnia okien. Są to czynniki, które należy uwzględnić przy szacowaniu potrzebnej mocy urządzenia.
Przyjmuje się, że na każdy m2 powierzchni potrzebne jest 100 W mocy chłodniczej. Jeśli pomieszczenie jest wysokie, to zamiast powierzchni bierze się pod uwagę kubaturę wyrażaną w m3. Wówczas na każdy m3 przelicza się 30 W energii. Warto zadbać o to, aby system pracował efektywnie nawet w przypadku maksymalnej liczby osób znajdujących się w pomieszczeniu.
Jaką klimatyzację wybrać do biura?
W pomieszczeniach biurowych najlepiej sprawdzają się klimatyzacje typu split składające się z dwóch jednostek – zewnętrznej i wewnętrznej. Dostępne są modele sufitowe, podłogowe, naścienne i kanałowe. Zaletą klimatyzacji typu split jest cicha praca, ponieważ elementy, które generują najwięcej hałasu, znajdują się w jednostce zewnętrznej.
Klimatyzacja typu split to wydajne i ekonomiczne rozwiązanie, które można zastosować do schładzania kilku pomieszczeń – wówczas mówimy o klimatyzacji multisplit z jedną jednostką zewnętrzną i kilkoma jednostkami wewnętrznymi. Dzięki zaawansowanej automatyce możliwe jest ustawienie dowolnej temperatury w każdym pomieszczeniu, którą można regulować w zależności od panujących warunków.